První semestr aneb ze zdravky na medicínu
Ahojte,
ptali jste se mě na to, jak mi medicína přijde ze zdravky. Tak jsem se rozhodla to tu shrnout. Takže jdeme na to. :)
Biofyzika
První cviko bylo zlo. Protože prostě osciloskop. A co vím od spolužáků, byli jsme zmatení všichni stejně. Takže jsem si nepřipadala se svýma fyzikálníma (ne)znalostma nějak znevýhodněna. Ba naopak. Dokonce jsem u některých cvik měla i výhodu. Například při práci s doplerem. Doplerem jsem měřila tlak, když jsem byla na praxi na JIPce. Nebo podúloha s měřením tlaku. Ono i nasadit správně manžetu je umění, co? :D Nebo měření refrakce oka. Na očním jsme měli skvělého pana doktora a tak jsem tohle vyšetření prováděla sama na pacientce včetně navrhnutí korekce. Né, že bych si z toho něco extra pamatovala. Já a optika, to nejde dohromady. Ale na medině vám pomůže každá drobnost. Nebo, když jsem u úlohy o hemolýze ery pomocí ultrazvuku narazila na Bürkerovu komůrku - s tou už jsem taky dělala. V laborce ve FNUSA, kde jsem s ní počítala krevní elementy. A taky jsem zkoumala diferenciál a zkoušela ručně měření koagulace. Ve společných cvikách přišlo například EKG. To taky znám. Ne jen prakticky, ale i princip. V biofyzice tedy byly věci, který jsem viděla poprvé v životě, ale taky ty, se kterýma jsem už do styku přišla. Zdravka jede! Ale pravda je, že nějaký věci nevím přímo ze školy, ale proto, že hodně čtu a nebo se účastním kde čeho. Přeci jen už jsem ve "zdravotnictví" skoro 5 let.
První cviko bylo zlo. Protože prostě osciloskop. A co vím od spolužáků, byli jsme zmatení všichni stejně. Takže jsem si nepřipadala se svýma fyzikálníma (ne)znalostma nějak znevýhodněna. Ba naopak. Dokonce jsem u některých cvik měla i výhodu. Například při práci s doplerem. Doplerem jsem měřila tlak, když jsem byla na praxi na JIPce. Nebo podúloha s měřením tlaku. Ono i nasadit správně manžetu je umění, co? :D Nebo měření refrakce oka. Na očním jsme měli skvělého pana doktora a tak jsem tohle vyšetření prováděla sama na pacientce včetně navrhnutí korekce. Né, že bych si z toho něco extra pamatovala. Já a optika, to nejde dohromady. Ale na medině vám pomůže každá drobnost. Nebo, když jsem u úlohy o hemolýze ery pomocí ultrazvuku narazila na Bürkerovu komůrku - s tou už jsem taky dělala. V laborce ve FNUSA, kde jsem s ní počítala krevní elementy. A taky jsem zkoumala diferenciál a zkoušela ručně měření koagulace. Ve společných cvikách přišlo například EKG. To taky znám. Ne jen prakticky, ale i princip. V biofyzice tedy byly věci, který jsem viděla poprvé v životě, ale taky ty, se kterýma jsem už do styku přišla. Zdravka jede! Ale pravda je, že nějaký věci nevím přímo ze školy, ale proto, že hodně čtu a nebo se účastním kde čeho. Přeci jen už jsem ve "zdravotnictví" skoro 5 let.
Latina
A jéje. Horší, než jsme předpokládali. Jako jestli jsem měla výhodnou, no možná spíš ne. Nějaký slovíčka samozřejmě umím, některý jsem zapomněla. Prostě, když to nepoužíváte, tak se to lehko vykouří z hlavy. Narozdíl ode mě měli výhodu někteří gympláci, kteří měli latinu s deklinacema. My ostatní jsme se gramatiku učili poprvé. Myslím si, že mezi výhodama a nevýhodama stojím někde uprostřed. Nejsem úplný neznalec, ale ani převratný vševěd. A i když jsem uměla nějaký slovíčka, stejně jsem se k nim musela doučit koncovky a rody. Nakonec to ale vůbec nebylo tak hrozný. Jen byla potřeba se do toho dostat.
A jéje. Horší, než jsme předpokládali. Jako jestli jsem měla výhodnou, no možná spíš ne. Nějaký slovíčka samozřejmě umím, některý jsem zapomněla. Prostě, když to nepoužíváte, tak se to lehko vykouří z hlavy. Narozdíl ode mě měli výhodu někteří gympláci, kteří měli latinu s deklinacema. My ostatní jsme se gramatiku učili poprvé. Myslím si, že mezi výhodama a nevýhodama stojím někde uprostřed. Nejsem úplný neznalec, ale ani převratný vševěd. A i když jsem uměla nějaký slovíčka, stejně jsem se k nim musela doučit koncovky a rody. Nakonec to ale vůbec nebylo tak hrozný. Jen byla potřeba se do toho dostat.
Anatomie
Ale ale. Pozor na ni. První hodiny jsem jednoznačně měla výhodu. Hned první přednášku se mi chtělo spát, protože mi přišlo, že jela pomalu. Ale ostatní v aule byli jiného názoru. A není se čemu divit. Když jste z gymplu, tak se v tom člověk hůř orientuje, že obdivuju, že "nebrečeli" pod lavicema až do dalšího týdne. Protože já bych brečela. No naštěstí můj rozjezd byl pozvolný a zatímco se někteří sprťáci učili první den 5 hodin, tak já až hodinu těsně před seminářem. Hned první seminář nám vyučující řekla, ať zvedne ruku, kdo se učil. Pak dodala: "Komu to zabralo ALESPOŇ 10 hodin?" Ehm. Mám pocit, že moje hodina před se asi moc nepočítala. A taky jsem si teda byla prohlídnout kosti v kosťárně. Neboť držet ty kosti v ruce, je úplně něco jiného, než čumět někam do atlasu. Ale na kostech není nic složitého, krom lebky. Fuj. Anatomie vám zabere přes týden několik hodin učení. Hlavní výhoda pro mě byla možná nějaká základní terminologie, ale především, že se mi v tom všem dobře orientovalo. Když se v něčem pohybujete delší dobu, tak jste víc v obraze. Navíc jsem hned uplatnila znalosti ze školy třeba v práci. Měla jsem paní s pořádnou frakturou a kochala jsem se popisem z radiologie a jo. Je to pěkný pocit, když víte, že ty všechny hrbolky na kostech se neučíte jen tak. Můj celkový dojem - je toho moc, ale dalo mi to zabrat míň, než některý jiný předměty. Moc mě to ba!
Ale ale. Pozor na ni. První hodiny jsem jednoznačně měla výhodu. Hned první přednášku se mi chtělo spát, protože mi přišlo, že jela pomalu. Ale ostatní v aule byli jiného názoru. A není se čemu divit. Když jste z gymplu, tak se v tom člověk hůř orientuje, že obdivuju, že "nebrečeli" pod lavicema až do dalšího týdne. Protože já bych brečela. No naštěstí můj rozjezd byl pozvolný a zatímco se někteří sprťáci učili první den 5 hodin, tak já až hodinu těsně před seminářem. Hned první seminář nám vyučující řekla, ať zvedne ruku, kdo se učil. Pak dodala: "Komu to zabralo ALESPOŇ 10 hodin?" Ehm. Mám pocit, že moje hodina před se asi moc nepočítala. A taky jsem si teda byla prohlídnout kosti v kosťárně. Neboť držet ty kosti v ruce, je úplně něco jiného, než čumět někam do atlasu. Ale na kostech není nic složitého, krom lebky. Fuj. Anatomie vám zabere přes týden několik hodin učení. Hlavní výhoda pro mě byla možná nějaká základní terminologie, ale především, že se mi v tom všem dobře orientovalo. Když se v něčem pohybujete delší dobu, tak jste víc v obraze. Navíc jsem hned uplatnila znalosti ze školy třeba v práci. Měla jsem paní s pořádnou frakturou a kochala jsem se popisem z radiologie a jo. Je to pěkný pocit, když víte, že ty všechny hrbolky na kostech se neučíte jen tak. Můj celkový dojem - je toho moc, ale dalo mi to zabrat míň, než některý jiný předměty. Moc mě to ba!
Biologie
Jak můžou starší spolužáci tvrdit: "Učte se anatomii!! Ten zbytek je v pohodě." No já jsem teda úplně jiného názoru. Biologie. Hotovej blázinec. I ve sportce toho víte víc, než v těch testech. Na druhou stranu, já byla ráda, že jsem ty materiály vůbec dočetla a oba testy jsem dala na první pokus a někdo se zase učil a nevyšlo mu to. Asi záleží na konstalaci? 😄 Ale cvika byly strašně supeer, hodně mě to bavilo. Ze zdravky jsem byla poněkud znevýhodněna, neboť naše biola byla jeden rok a to ještě mixlá s ekologií, takže jsme se učili jen vyjmenovat fáze BC a tím to haslo. Nicméně podrobně jsem se biolu musela naučit na přijímačky a díky kurzům od Bmedic jsem měla boží znalosti. Takže ve cvičeních jsem se třeba orientovala lépe, než spolužáci z gymplu, kteří šli na průměr bez přijímaček. Celkově jsou přijímačky do Brna pověstný tím, že musíte umět víc, než se učí na gymplu.
Angličtina
No. Tak takhle by to nešlo. Nejvíc otravný předmět. Hodiny sice probíhají v poklidu, někteří vyučují i prdí na absenci, ale je lepší v těch hodinách spíš být, než nebýt. Já sice byla v práci na zákrokovým sále a výkony mi lékaři popisovali v angličtině, protože jsem tam zrovna byla se studentama ze zahraničí, ale tomu jsem rozuměla. No problem. Ani si nevšimli, že jsem sestra a né medik. Obecně ájinu umím spíš pasivně, takže rozumím, dokážu se nějak domluvit rukama a nohama, ale to je tak vše. A zápočtový test mi dal dost zabrat. I když jsem větě naprosto rozuměla, stejně jsem nevěděla, co doplnit. Je pravda, že jsem se na to vůbec neučila. Zase prostě záleží na konstalaci a jakou verzi testu dostanete. A přijde mi, že dost lidí zápočťák muselo opakovat, včetně mě. No brr. Už teď se bojím zkoušky na konci roku.
Já hrdě na každým svým zápočtu. |
Tělocvik - zdravotní osvobození
První pomoc
Ehm. Čekala jsem od toho víc. Cvika mohly být víc praktický zaměřený, ale za sebe jsem vlastně i ráda, že nebyly. Akci mám ráda, ale jen v práci. Ne u fiktivních modelových situací před spolužákama. S tím jsem i na zdravce měla problém. Ve cvikách jednou paní doktorka nadšeně povídala o pacientovi s hemoglobinem 18. Spolužáci se usmívali, jak je z toho paní doktorka rozčarovaná. No mě málem vomyli. Ono když víte, že norma je cca od 120 do 170 v závislosti na pohlaví, hned se na to díváte jinak. To ani naši hematoonkologicky nemocní pacienti v práci nemaj takový Hb. Jinak přednášky prý byly super. Já samozřejmě jako největší lenoch byla na jedné přednášce od každýho předmětu a tím to skončilo. 😃 No, ať moc nekecám. Na biofyzice jsem byla dvakrát. A co se týče zápočtovýho testu, tak je dost na prd. Říká víc lidí. Já ho dělala s kolegyní v práci na noční a div jsme nesvolaly lékaře z celýho patra.
Ochrana a podpora zdraví
Hodně lidí na to nadává. A jo. Test je docela vtipnej no. Ale mně to přišlo zajímavý. Incidence, prevalence, listy o prohlídce zemřelého (a že jich je, v práci mi to dá zabrat, než doktory zkásnu o všechny potřebný razítka😃), screening, statistiky a dokonce i to počítání mi nevadilo.
Ochrana a podpora zdraví
Hodně lidí na to nadává. A jo. Test je docela vtipnej no. Ale mně to přišlo zajímavý. Incidence, prevalence, listy o prohlídce zemřelého (a že jich je, v práci mi to dá zabrat, než doktory zkásnu o všechny potřebný razítka😃), screening, statistiky a dokonce i to počítání mi nevadilo.
Když to shrnu, tak si myslím, že ze zdravky jsem do toho zaplula docela hladce. I přes to, že moje znalosti se mi budou spíše hodit až v klinice, tak už i teď některé věci můžu uplatnit. Upřímně obdivuju spolužáky z gymplu nebo jiné SOŠ, protože já bych z toho byla špatná, kdybych neměla znalosti, který mám. Musí to být sakra náročný. První semestr je takový rozjezd a nemyslím, že by to byla až taková tragédie. Ono to všechno teprve přijde. 😅
Na závěr chci říct, že jsem v žádným předmětu neexcelovala, na to tam máme jiný dříče. Já se tím snažím jen projít v co největším klidu a u toho si užívat práci, dokud můžu. Stejně, všichni do jednoho, před druhákem nebudeme vědět, co jsme v prváku dělali a pak se všechno budeme učit znova, až na nás ty vědomosti v jiným předmětu zase vytasí. :D
A jak přišel první semestr vám?
Mějte se fanfárově :)
Upřímně, až někdy do konce prosince jsem zvládala všechno v pohodě, vycházely mi plány na učení, nic jsem nemusela opakovat, ale hned v lednu jsem dostala pořádně přes pusu od biofyz. Je to pro mě peklo �� Zkoušku mám za dva dny a vůbec netuším jestli je šance to dát.
OdpovědětVymazatJasně, že je šance! Hlavně to v hlavě neprohrávej dřív, než k tomu dojde. Každý máme předmět, který nás děsí. Ale to, že jdeme na druhý/třetí pokus ještě neznamená, že jsme marní. Občas to prostě nesedne. Hlavně by byla škoda o sobě po prvním nezdaru začít pochybovat. A kdyby jsi měla jít napotřetí? Tak ať. Do třetice všeho dobrýho, ne? :) Prostě to tak má být. A až tam půjdeš, tak si řekni: "Jdu tam proto, abych to udělala." Držím palce, kolegyně. :)
VymazatPromiň, nechci tě nijak,, hejtovat" ale.. Přijde mi docela úsměvné jakoby shazovat gympláky, kteří by dle tebe měli brečet pod lavicí z té hromady informací. Já vteda nevím, ale my z gymplu jsme byli dost zvyklí se učit kvanta látky již na střední a mě osobně to nepřišel jako žádný rozdíl na medině �� mám sestru na zdravce, takže vím, že tam se toho učí opravdu málo a povrchově. A jestli bych mohla mít jednu otázku.. Když tě vše tak hrozně baví, proč necháváš biofyziku do léta? (no hate). Samozřejmě ti přeji hodně štěstí a úspěchů, ať se daří, jako medici stojíme při sobě.
OdpovědětVymazatAhoj, určitě to neberu špatně. :D Nemyslím to, že by se gympláci měli složit. Je mi jasné, že jsou zvyklí se učit. Narozdíl ode mě. :D Já jen, při představě toho, že jdu ze školy zaměřené jiným směrem, než zdravotnictví, tak bych se fakt rozbrečela. :D Když hned první hodinu na tebe vyučující vyhrknou plácnu vtahování jugula a podobný věci. Fakt bych se nechytala. To jsem tím chtěla říct. Nic víc, nic míň. A ano, zdravka má asi míň učiva, ale za to je to náročný v jiným směru. A taky je student a student. Někomu stačí prezentace od učitele, jinej si k tomu hledá víc. Vždycky záleží na přístupu studenta. :) Rozhodně mě mrzí, že to pro tebe (nebo i někoho dalšího) vyznělo jako hejt. Tak to určitě nebylo myšleno.
VymazatBiofyziku odkládám ze zdravotních důvodů. Asi nemám školu v žebříčku priorit na prvním místě. Nicméně si myslím, že je úplně jedno, v jakém pořadí člověk zkoušky udělá.
Děkuji a také přeji hodně úspěchů. :)